Al sinds 2017 zijn we, onder projectbegeleiding vanuit de VO-raad, gestart met de ontwikkeling van collegiale visitaties. Dit filmpje geeft een beeld van de collegiale visitaties. Na de pilot wisten we: op deze manier nemen we (SWV-breed) echt een kijkje bij elkaar in de scholen en leren we van en met elkaar. Het vervolg: ieder jaar worden drie scholen, volgens zelfde systematiek, gevisiteerd.
De visitatie wordt uitgevoerd door een (wisselend) visitatieteam, bestaande uit een schoolleider, een teamleider, een zorgcoördinator en een mentor/docent/leerlingcoach. Dit om juist een verspreide kennis te hebben, dus zowel iets in te brengen als mee te nemen. De visitatoren volgen ter voorbereiding een gerichte training. De directeur-bestuurder van het SWV is bij iedere visitatie aanwezig en daarnaast is er een vaste procesbegeleider betrokken. Het visitatieteam kijkt in hoeverre het beeld dat de school van zichzelf heeft (aan de hand van een ingevulde Ondersteuningsscan, een zelf-evaluatie-instrument, en een opgestelde ontwikkelvraag gericht op ondersteuning) overeenkomt met het beeld dat het visitatieteam krijgt op basis van de eigen voorbereiding, de rondleiding op de school gericht op de ondersteuningsmogelijkheden, enkele lesbezoeken en gesprekken.
Aan het eind van de visitatie geeft het visitatieteam zowel mondeling als schriftelijk haar bevindingen terug ten aanzien van de ontwikkelingsvraag van de school.
Een collegiale visitatie is niet beoordelend, maar juist gericht op het in beeld brengen van de ontwikkelmogelijkheden van de school ten aanzien van passend onderwijs. De ontwikkeling n.a.v. de collegiale visitaties heeft structureel aandacht. Hierdoor dragen de collegiale visitaties bij aan de kwaliteitscyclus van de school én het SWV.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Esther van der Ven (e.vanderven@swvgeldersevallei.nl).
Ga terug naar het overzicht