Met behulp van inzichten vanuit de praktijk is er door het Steunpunt Passend Onderwijs (in afstemming met Sectorraad GO, Ouders & Onderwijs, Balans, Ministerie van OCW, Inspectie van het Onderwijs, PO-Raad en VO-raad) een nieuwe handreiking ontwikkeld voor het ontwikkelperspectiefplan (OPP). Het doel was; houvast bieden voor een zo beknopt mogelijk OPP dat enerzijds voldoet aan de wettelijke eisen en geen overbodige administratie vergt en dat anderzijds functioneel is voor de aanpak op school (en thuis) en helpend in de samenwerking binnen schoolteams en met professionals, ouders en leerlingen. Het OPP is daarmee een middel om de juiste ondersteuning voor de leerling te realiseren.
De handreiking gaat in op de bedoeling van een OPP, hoe het OPP benut kan worden voor een constructieve en doelgerichte samenwerking en hoe het gemakkelijker gebruikt kan worden in school. Bovendien wordt aandacht besteed aan wat we door de jaren heen hebben geleerd vanuit de praktijk.
Een aantal tips vanuit de handreiking over dat wat we hebben geleerd:
Allereerst wordt in de handreiking geadviseerd om niet alleen op de belemmerende factoren te focussen, maar ook op de positieve kanten en de behoeften van een leerling. Daarnaast wordt als tip gegeven dat het samen opstellen van het OPP met de collega’s, begeleiders, leerlingen en ouders helpend is. Dit draagt namelijk bij aan het doelgericht en transparant samenwerken.
Verder wordt in de handreiking benoemd dat een analyse van het onderwijs, en dus ook de context waarin een leerling zich begeeft, aanknopingspunten oplevert waarmee de basisondersteuning versterkt kan worden. Daarnaast kan hiermee het onderwijs beter afgestemd worden op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Tevens wordt geadviseerd om te kijken of er meer leerlingen zijn die baat hebben bij de ondersteuning die voor een specifieke leerling wordt geboden. Dit kan namelijk bijdragen aan inclusiever onderwijs.
Een volgende tip die wordt geboden gaat in op het uitwerken van een integraal plan, waarin zowel onderwijs- als opvoedbehoeften worden omschreven. Dit verhoogt de kans op effectief en haalbaar plan, waar alle betrokkenen voor zullen gaan. Daarnaast wordt geadviseerd om processen te visualiseren en uit te tekenen. Dit helpt namelijk voor het vergroten van de transparantie.
De laatste tip waar in de handreiking aandacht aan wordt besteed is dat het OPP beknopt beschreven kan worden. Hierbij dient alleen de actuele en recente informatie te worden genoteerd, waarbij het gaat om de informatie die nodig is om de situatie te begrijpen en om de vereiste extra ondersteuning te formuleren. Dit maakt het OPP toegankelijker voor docenten, de leerling en voor ouders.
Naast de tips worden in de bijlagen van de handreiking een checklist en een voorbeeldformat beschreven. Op termijn zullen over de handreiking ook filmpjes met samenvattende informatie beschikbaar worden gesteld. Daarnaast zullen er vanaf 2024 in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap trainingen worden verzorgd in de handreiking en het opstellen, implementeren en registreren van het OPP. Dit zullen trainingen zijn voor zowel onderwijsprofessionals als leerlingen en ouders.
Vanuit het samenwerkingsverband VO Gelderse Vallei is de handreiking recent besproken tijdens de BPO bijeenkomst en zal deze in het volgende zorgcoördinatorenplatform op 4 december besproken worden.
De handreiking, veelgestelde vragen en bijlagen vind je hier.
Ga terug naar het overzicht