Samenwerkingsverband

Escaperuimte Het Streek College

×
Ga terug naar het overzicht

We hebben op het Streek College een Escaperuimte ingericht. Deze ruimte is bedoeld voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de reguliere schoolgang en baat hebben bij tijd en ruimte voor het verwerken van prikkels en/of gedragsondersteuning. Daarnaast kunnen ook leerlingen met een problematische thuissituatie waardoor zij moeilijk tot rust kunnen komen, leerlingen die gedurende de dag overprikkeld raken en ruimte nodig hebben om de prikkels te verwerken, en leerlingen die thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten en begeleiding en/of ondersteuning nodig hebben bij schoolgang, gebruik maken van de Escaperuimte.

“Het is een fijne plek waar je tot rust kan komen”

Voor de evaluatie van de Escaperuimte hebben we een aantal leerlingen geïnterviewd. Deze leerlingen maken met regelmaat gebruik van de Escaperuimte. Hieruit kwamen de volgende antwoorden:

”Dankzij de Escaperuimte zit ik hier nog op school. Het is een fijne plek waar je tot rust kan komen. Ik heb die extra ondersteuning nodig, omdat ik soms wat drukker ben in de les en dan is het fijn dat er een plek is waar je kan afkoelen. Bij de Escaperuimte wordt er naar je geluisterd. Er is altijd iemand aanwezig die je kan opvangen. De begeleiding denkt met je mee en zoekt naar oplossingen als je een conflict hebt gehad” (leerling 1).

”Ik vind het een hele fijne plek als mijn stress heel hoog zit of als ik heel boos ben. Ik ben het vaak niet eens met docenten en ga dan in discussie. Dit wil ik liever zelf ook niet. Er wordt door de begeleiding goed geluisterd en meegedacht in oplossingen” (leerling 2).

”Het is een fijne plek. Je hebt er rust, ook al komen er veel leerlingen binnen met vragen of als ze boos zijn. Dit wordt in de gaten gehouden, dus dat is fijner dan in een drukke klas. Je kunt er leren voor toetsen en je huiswerk maken. Ook zit ik wel eens in mijn tussenuur bij de Escaperuimte, omdat het er rustiger is.  Als de Escaperuimte er niet was dan had ik nog steeds slechte cijfers en had ik misschien niet eens examen mogen doen” (leerling 3). 

Willeke Heij | Begeleider Passend Onderwijs

Ga terug naar het overzicht