Samenwerkingsverband

GroeiTeam Marnix College

×
Ga terug naar het overzicht

“Het GroeiTeam is erop gericht om leerlingen van de onderbouw een luisterend oor te bieden en een vertrouwd gevoel te geven.”

Kirsten Komen

Na de roerige coronacrisis, die een flinke impact had op de leerlingen in het voortgezet onderwijs, stelde het kabinet een investeringsprogramma op: het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Een (niet-structureel) investeringsprogramma van het kabinet om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. Annemieke Teule, plaatsvervangend rector van het Marnix College, vroeg aan Kirsten Komen, premasterstudent Onderwijswetenschappen en projectcoördinator GroeiTeam, of ze een project kon bedenken om de leerlingen na corona extra begeleiding te bieden. Zo ontstond het GroeiTeam: een team van vijf coaches (stagiaires Toegepaste Psychologie en Pedagogiek) die leerlingen begeleiden bij het zetten van stappen richting hun doelen en het opbouwen van zelfkennis.

“Door kleine stapjes te zetten, leer ik hoe ik grote stappen kan zetten” (leerling 1)

Wat is het doel van het GroeiTeam?

“Het GroeiTeam is erop gericht om leerlingen van de onderbouw een luisterend oor te bieden en een vertrouwd gevoel te geven”, vertelt Kirsten. “Vanuit deze basis leren leerlingen goede eigen doelen op te stellen en deze te behalen door het zetten van stappen. De leerlingen worden hierbij uitgedaagd tot zelfreflectie waardoor ze zichzelf beter leren kennen”.

Ze vervolgt: “Leerlingen melden zich vrijwillig aan bij het GroeiTeam als ze ergens hulp bij nodig hebben. Dit kan hulp zijn in hun persoonlijke ontwikkeling of bij het plannen en structuur aanbrengen. Wat het doel ook is, het GroeiTeam begeleidt de leerling stapsgewijs naar het behalen van diens doel. “

“Ze helpen je met dingen die je moeilijk vindt en met dingen die je liever niet aan een docent vraagt” (leerling 2)

Wat is de toegevoegde waarde van het GroeiTeam?

Kirsten vertelt dat het GroeiTeam een aanvulling is op het contact met de mentor. “De leerling kan praten over wat diegene bezighoudt, kan zijn ei kwijt en in vertrouwen iets vertellen. Maar krijgt ook begeleiding bij het behalen van doelen en/of het oplossen van problemen”. Ze vervolgt: “En binnen het GroeiTeam praten de leerlingen met studenten die qua leeftijd iets verder zijn dan zij. Die gelijkwaardige basis zorgt voor herkenning en dat is stimulerend voor leerlingen”.

Ze voegt toe: “Naast het bieden van ondersteuning aan de leerlingen heeft het GroeiTeam ook een belangrijke signalerende functie. Mocht tijdens het kennismakingsgesprek met de leerling blijken dat deze andere hulp nodig heeft, omdat de problematiek dieper geworteld zit, dan gaat het GroeiTeam in samenspraak met de leerling in overleg met het zorgteam om de juiste oplossing te vinden.”

“Het hielp me om mijn verhaal ergens kwijt te kunnen” (leerling 3)

Wat leerlingen zeggen over het GroeiTeam

Leerlingen ervaren het GroeiTeam als leerzaam, ze krijgen persoonlijke aandacht, het is laagdrempelig en toegankelijk. En ze vinden het fijn dat zij de regie hebben.

Kirsten hoopt dat ook na dit schooljaar, als de bekostiging op basis van het NPO is afgelopen, het GroeiTeam door zal gaan en dat hiervoor budget beschikbaar komt. “Het zou heel goed zijn als dit project ook op andere scholen wordt uitgerold. Zeker gezien de vele positieve reacties van de leerlingen.”

Dank je wel voor het inspirerende gesprek Kirsten, en heel veel succes met de voortzetting van jouw mooie en waardevolle project!

Interview: Gabriëlle de Graaf

Ga terug naar het overzicht