Samen Kansrijk met Marike ter Mors

×
Ga terug naar het overzicht

“Bij Comma komen leerlingen met een rugzakje die extra ondersteuning nodig hebben en dankzij deze training ben ik nu nóg beter toegerust om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.”

In dit interview vertelt Marike over haar ervaringen met de training die zij het afgelopen najaar volgde en hoe zij de opgedane kennis inzet in haar werk.

Marike ter Mors werkt twee dagen in de week als docent bij Comma. Comma is een bovenschools arrangement van het samenwerkingsverband waar leerlingen die om bepaalde redenen zijn uitgevallen van school gedurende 20 weken worden begeleid met als doel: terugkeer naar de school van herkomst.

Wat voor training volgde je Marike?

“Het was een training die erop gericht is om te leren hoe je de mentale veerkracht van jongeren kunt vergroten”, vertelt Marike. Ze vervolgt:  “Er wordt zoveel van kinderen gevraagd. Niet alleen op school, maar ook daarbuiten. En ook door sociale media neemt de druk nog meer toe. Kinderen kunnen dan gauw ontmoedigd raken waardoor er motivatieproblemen kunnen ontstaan en soms ook mentale problemen, zoals angsten en depressie. In de training keken we naar tools en methodes om dit te doorbreken. De training van Medilex duurde drie dagen en is speciaal ontwikkeld voor VO en MBO-docenten”.

Waarom koos je voor deze training?

Marike: “Toen ik startte met mijn baan bij Comma in januari 2023 volgde ik een coachopleiding. En ik vond dat deze driedaagse training hier heel goed bij aansloot. Bij Comma komen leerlingen met een rugzakje die extra ondersteuning nodig hebben en dankzij deze training ben ik nu nóg beter toegerust om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.”

Wat leerde je zoal tijdens deze training?

“We leerden hoe we de leerlingen op het gebied van mentaal welzijn kunnen ondersteunen. Dit kunnen we doen door de kinderen te helpen met het ontdekken van hun sterke punten, en deze te versterken”, vertelt Marike. “Om dit te doen leerden we verschillende gesprekstechnieken. Ook leerden we hoe we leerlingen beter leren om te gaan met internaliserend en externaliserend gedrag. Zo zien we bijvoorbeeld vaak dat leerlingen zich terugtrekken, of juist uit de bocht vliegen met hun gedrag. Centraal hierbij staat de vraag hoe je hier als begeleider én als leerling beter grip op krijgt. Daarnaast is het belangrijk om de leerlingen stapsgewijs meer eigen verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun eigen leerproces en hun schooltijd.”

Marike vervolgt: “Een ander onderdeel van de training was hoe je de mindset op een positieve manier kunt beïnvloeden en hoe belangrijk het is om te  zorgen voor een goede relatie met de leerling. Je moet de leerling niet overvragen, maar ervoor zorgen dat alles aansluit bij wat hij kan én aankan. En ook de leerlingen zelf een beetje de regie geven. Bijvoorbeeld door ze zelf te laten kiezen of ze een toets deze week of de week erop willen maken. Waarbij jij zelf het grote proces in de gaten houdt, maar de leerlingen het idee hebben dat ze ook zélf iets kunnen beslissen. Dat werkt motivatieverhogend en vergroot het zelfvertrouwen bij de leerlingen. Dit soort ‘mindsetmovers’ komen ook aan bod in de training en deze zijn heel goed om in te zetten bij een positieve benadering naar kinderen.”

Hoe pas je het geleerde toe in je werk?

Marike vertelt dat de kennis breed toepasbaar is binnen Comma. “Voordat leerlingen bij ons komen hebben ze al een tijdje thuis gezeten en belandden thuis, omdat ze op school vaak al verschillende negatieve ervaringen hebben gehad. Op sociaal vlak maar soms ook op cognitief vlak, waardoor ze de moed een beetje verloren zijn. Door de tools die ik in de training leerde in te zetten kan ik deze leerlingen nog beter helpen.”

Hoe draagt deze training bij aan inclusief onderwijs?

“Comma is er voor leerlingen die om een bepaalde reden zijn uitgevallen van school”, vertelt Marike. “De kinderen horen dit van elkaar en dat zorgt voor onderling begrip en ze ervaren dat ze niet de enige zijn. Bij ons leren ze dat ze mogen zijn wie ze zijn. En dat ze, ook als ze soms wat moeite hebben met bepaalde dingen, wél mee kunnen doen. We proberen de leerlingen uit te rusten en te versterken met kennis, vaardigheden en tools zodat ze weer in kunnen stromen in de school van herkomst. En ook binnen de school van herkomst is er meer begrip ontstaan voor deze kinderen die af en toe een tijdje buiten de school iets anders doen, en dan weer terugkomen naar school. We werken hierbij ook nauw samen met behandelaren van de leerlingen.”

Tot slot; hoe heb je de training ervaren?

Enthousiast vertelt Marike: “Ik vond de training heel waardevol en ik kreeg er veel energie van. De trainer, René Lous, heeft veel kennis en ervaring met leerlingen op allerlei vlakken die extra ondersteuning kunnen gebruiken. Zijn kennis en ervaring deelt hij niet alleen in zijn trainingen, maar  ook is hij mede-oprichter van de  website, www.depositieveschool.nl, waarin tal van tools te vinden zijn die erop gericht zijn een positief pedagogisch klimaat te ontwikkelen. Zowel voor leerlingen als voor leraren. Een aanrader dus om eens te bezoeken en inspiratie op te doen.”

Dank je wel voor je inzet en het inspirerende gesprek Marike.

Interview: Gabriëlle de Graaf

Ga terug naar het overzicht