Binnen ons SWV zoeken we, naast de mooie stappen die we al zetten, naar mogelijkheden om jongeren met extra ondersteuningsbehoeften te ontvangen in ons reguliere onderwijs. We laten ons graag inspireren door voorbeelden van andere scholen en SWV’en, om antwoord te krijgen op vragen als: Hoe is het aanbod tot stand gekomen? Hoe ziet het aanbod er precies uit? Wat zijn de resultaten? Welke randvoorwaarden spelen een rol in zowel het proces als de inhoud?
Tijdens het Webinar op 21 november jl. nam Diane Kooij, beleidsmedewerker samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht (PO en VO), ons mee in het proces en de ervaring bij het opstarten van de Dalton Speciaal Opleiding – DSO-klas. Dit praktijkvoorbeeld werd gedeeld met de 12 deelnemers, waaronder leden van ondersteuningsteams en medewerkers van SWV VO Barneveld – Veenendaal, die zich hiervoor hadden aangemeld.
Aanleiding en proces
De start van dit aanbod is volledig geïnitieerd vanuit het onderwijs, waarbij urgentie ontstond vanuit het capaciteitsprobleem in het VSO. In mei 2023 is gestart met de contouren en per augustus 2023 is het aanbod gestart, waarbij zij geïnspireerd zijn door de Bossche Vakschool (symbiose PrO-onderwijs). Het was een ‘gedegen sprong in het diepe’. Hierbij was er ruim budget beschikbaar voor vier jaar. Er is, gezien het kleinere aandeel van het SWV, een overeenkomst opgesteld tussen het regulier VO en het VSO, met een addendum voor de betrokkenheid van het SWV.
Inhoud
De DSO-klas richt zich op leerjaar 1 en 2 vmbo BB/KB, voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Het gaat hierbij om leerlingen met een TLV of aantoonbare vergelijkbare ondersteuningsbehoeften. Doel is dat de jongeren in de bovenbouw instromen in een reguliere klas of een leerwerktraject. De klas, in een vast lokaal, biedt voor max. 12 leerlingen een dagrooster met vaste lestijden, andere starttijd dan de reguliere klassen, één mentor en één onderwijsassistent. Zij ontvangen Rots & Water, individuele begeleiding door te werken in niveaugroepen, extra begeleiding in plannen en hulp bij het kiezen van een profiel. In de school kunnen zij kiezen uit een pauzeplek, is er beschikking van een time-out plek om zich terug te kunnen trekken en wordt er intensief samengewerkt met ouders. Om de overstap naar een reguliere klas voor te bereiden wordt er vooral ingezet op het zelfstandig door de school bewegen, zelf plannen, in beeld brengen van talenten en de vermenging met het regulier onderwijsaanbod. Wat betreft de aanmeldingsprocedure is er een ‘Commissie’ opgericht, met een gedragswetenschapper vanuit het VSO, een collega vanuit het SWV en een zorgcoördinator van de VO-school (waar ook de DSO-school is gehuisvest).
Resultaten tot nu toe
De verwijzingen en deelnamepercentages dalen nog niet, maar stijgen licht. Hypothese is dat de stijging groter was geweest zonder deze voorziening. Er is geen leerling uit de DSO-klas waarvoor VSO wordt overwogen.
Er zijn inmiddels veel aanmeldingen voor de DSO-klas: waar aanbod wordt gecreëerd, ontstaat vraag. De groep wordt zo zuiver mogelijk samengesteld: thuisnabij, op basis van VSO-criteria en clustering in ondersteuningsbehoeften. Er zijn geen negatieve reacties ontvangen voor leerlingen die toch niet geplaatst konden worden. Een deel hiervan is alsnog in het reguliere aanbod geplaatst.
De crux zit in relatie met mentor: vaste gezicht, veilige setting. Iemand die het kind ziet en kent. De mentor achterin de klas, die pedagogische lijn kan uitzetten naar leerling. Het lijkt belangrijk om daar het succes van de/een interventie in te zoeken.
(Kansen voor ) doorontwikkeling:
Meer weten? Op 22 mei 2025 van 10.00 – 12.30 uur wordt een werkbezoek georganiseerd: https://www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl/agenda/werkbezoek-inclusiever-onderwijs-dalton-speciaal-opleiding/
We kijken terug op een inspirerend Webinar, waarmee we verder kunnen doorpraten over het aanbod dat in onze regio nodig is om samen te werken aan inclusiever onderwijs. Dank voor jullie deelname!
Het volgende Webinar vindt plaats op: maandag 19 mei van 15.00 – 16.30 uur.
Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je tips/ideeën voor een volgend Webinar? Neem dan contact op met Esther van der Ven (e.vanderven@swvgeldersevallei.nl).
Ga terug naar het overzicht